Best Practices 2015: Baalderborg Groep

Vernet geeft advies en inzage in data rondom verzuim en inzetbaarheid van personeel.

18/11/2016 Best practices

Regie op eigen loopbaan is belangrijk

 

Voor de cliënten van zorgorganisatie Baalderborg Groep (voor ouderen, gehandicapten en kinderen) is vitaliteit van groot belang. En voor de medewerkers eigenlijk ook. Aimée Roumans,  manager P&O, verklaart de hoge notering in de Vernet Health Ranking van 2014 aan de hand van hun betrokken en fitte werknemers. 

Het is niet een echte formule die ze hanteren voor het succes, maar het werkt wel. Zorginstelling Baalderborg Groep (uit Ommen) werkt namelijk vanuit goed werkgeverschap – dat is de basis. En die basis levert de vierde plek op in de Vernet Health Ranking, met een score van 9,4. Manager P&O Aimée Roumans legt uit wat goed werkgeverschap is:

‘Aandacht voor onze medewerkers is één van de belangrijkste dingen binnen onze organisatie. We voeren gesprekken, niet alleen als ze ziek zijn, maar we kijken ook naar wat hen drijft. Tijdens die gesprekken komt naar voren of een medeweker nog tevreden is of dat er nog wat beter kan’, zegt Roumans. ‘We tonen ons als werkgever zeer betrokken. En dat levert ook veel op: je ‘koopt’ zo bijna betrokkenheid terug van de medewerkers voor hun werk.’

Een betrokken medewerker verzuimt dus zelden?

‘Zo werkt het natuurkijk niet helemaal, maar onze medewerkers zijn zich wel erg bewust van de problemen die ontstaan bij verzuim. We geloven wel dat een zeer betrokken medewerker zich minder vaak ziek zal melden. En daarbij komt: je wordt ook gewoon gemist door je collega’s en je cliënten.’

Dat klinkt sympathiek.

‘En dat is het ook. We hebben een hele informele organisatie. De ziekmelding gaat nog net niet via de groeps-Whatsapp.’

Hoe gaat de verzuimmelding dan wel?

‘Dat gaat via de leidinggevende. Die moet je bellen op het moment dat je ziek bent. De leidinggevende kijkt dan met je naar wat er nog wel mogelijk is met je ziekte. Is er vervangend werk mogelijk? Kan er vanuit huis gewerkt worden? Die vragen worden altijd gesteld door de leidinggevende.’

Wat is de ervaring van de medewerkers, hoe ervaren zij de werksfeer?

‘Het afgelopen jaar was voor ons best spannend. Op dit moment zitten we namelijk midden in een reorganisatie. Daarbij hebben we soms een moeilijke boodschap moeten geven; de formatie werd teruggeschroefd, het middenkader gehalveerd. Dat had soms behoorlijke individuele consequenties. Gelukkig merken we dat de medewerkers nog altijd goed in hun vel zitten. Ze moeten zich veilig binnen onze organisatie voelen: de werksfeer is van groot belang’, zegt Roumans.

Hebben jullie ook aandacht voor langdurig verzuim?

‘We zien wel dat het langdurig verzuim gaat stijgen. Op dit moment hebben we nog geen bewust beleid op het verminderen daarvan. Baalderborg heeft geluk met de relatief lage gemiddelde leeftijd. We hebben een ruime flexpool met veel jonge mensen. Daarnaast hebben we ook aandacht voor preventie van verzuim en de gezonde leefstijl van de medewerkers.’

Op wat voor manier is daar aandacht voor?

‘Bij preventie moet je denken aan het slim benaderen van verzuim, bijvoorbeeld bij een zwangerschap. We zorgen dan dat er in een vroegtijdig stadium een tijdelijke overplaatsing is, naar een andere afdeling of naar andere werkzaamheden. Zo blijft het werk lang uitvoerbaar en voorkomen we langdurig verzuim. We zijn daarnaast ook veel in gesprek met de medewerkers over hun dromen en wensen. Als mensen uitgekeken raken op hun werk, dan kijken we samen wat nodig is, zoals scholing of een andere functie. Zo blijven mensen enthousiast over hun werk en blijven we verzuim voor. Verder organiseren we ook trainingen voor de medewerkers.’

Wat voor soort trainingen zijn dat?

‘Bijvoorbeeld de training Sterk in je werk. Tijdens deze training wordt gekeken naar de loopbaan van de medewerker. Waar ben je, nog meer, goed in? Wat wil je bereiken en wat moet je doen om daar te komen? Deze regie op de loopbaan is belangrijk, want wij merken dat je zo het verzuim voor kan zijn. Als medewerkers fysiek of psychisch uitgekeken zijn op hun werk, kunnen we dit vroegtijdig signaleren.’

Hoe zit het met de gezonde leefstijl?

‘Voor onze cliënten hebben we aandacht voor vitaliteit, maar je probeert de medewerkers hierin mee te nemen. Het gaat dan om simpele dingen als regelmatig sporten. Of eet eens een appel. Op dit moment blijft het vooral bij adviseren, maar in de toekomst kan het wellicht worden uitgebouwd. En we gaan bijvoorbeeld meedoen met de Zorgmarathon in september.’

Hoe gaan jullie de komende jaren tegemoet?

‘Het accent gaat liggen op de hogere leeftijdscategorieën. Hoe kunnen we deze groep mensen duurzaam inzetten? We kijken eens per twee jaar naar onze verzuimprotocollen en -beleid, om te kijken of die nog passen bij de organisatiestructuur en -cultuur. Het is nu weer bijna twee jaar geleden dat we dat voor het laatst hebben gedaan, dus dat wordt de eerste stap.’

 

BaalderborgGroep

Wij maken gebruik van analytische cookies. Door de site te blijven gebruiken gaat u daarmee akkoord. Lees voor meer informatie ons cookie statement.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten