Best Practices 2015: Talant

Vernet geeft advies en inzage in data rondom verzuim en inzetbaarheid van personeel.

18/11/2016 Best practices

FDT-gesprekken & TTC-analyses

 

Wil je een goed verzuimresultaat, dan moet je je leidinggevende goed in het zadel zetten. Dat is de hoofdgedachte voor zorginstelling Talant uit Heerenveen. Concerncontroller HR Gert Schlaman: ‘Organiseer de professionaliteit van de leidinggevende. Zorg dat hij een goede bedrijfsarts en P&O adviseurs heeft.’ Die insteek is succesvol: Talant eindigt op de vijfde plek in de Vernet Health Ranking van 2014 met een score van 9,3.

Talant, een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking, scoort goed in de Vernet Health Ranking. Op de vraag hoe het verzuim is georganiseerd, reageert Gert Schlaman: ‘Niet zo spectaculair.’ Maar wat is het geheim achter het goede verzuimresultaat van Talant?

‘Ons geheim is een beproefd recept. En dat recept is simpel: we zitten bovenop het verzuim’, legt Schlaman uit. ‘We hebben nu de permanente doelstelling: geen moment verslappen. Blijf constante aandacht houden. En daar heb je een goede bedrijfsarts voor nodig die daar stevig aan meewerkt. Hoewel het voor de leidinggevende niet altijd even plezierig is, wordt hij wel constant in de nek gezeten door de bedrijfsarts en P&O adviseur. Zo halen we onze doelstellingen en blijft de leidinggevende in positie.’

Moet een medewerker zich ook ziekmelden bij de leidinggevende?

‘Ja. De leidinggevende is de regiehouder. Als er probleemgevallen zijn, dan bespreekt de leidinggevende dit in onze driehoek. Die driehoek bestaat uit P&O, de bedrijfsarts en de leidinggevende zelf. Maar in de meeste gevallen gaat het om simpele gevallen en op basis daarvan besluit de leidinggevende of het verzuim is of niet. In het eerste gesprek maakt de leidinggevende ook afspraken over hoe vaak er contact is en of er meteen al noodzaak is om de bedrijfsarts in te schakelen.’

Als er wel probleemgevallen zijn, hoe wordt daar dan mee omgegaan?

‘De driehoek van bedrijfsarts, P&O en de leidinggevende gaat kijken wat de mogelijke oplossingen zijn. Eens per jaar voeren zij ook het FDT-overleg. Dit staat voor: frequentie, duur en totale verzuimduur op jaarbasis.. Tijdens dit overleg worden medewerkers met een hoge verzuimfrequentie (> 3), een aaneengesloten duur van één maand en het totale aantal verzuimde dagen besproken. Hier wordt alles van de medewerker in kwestie doorgelicht, zoals het functioneren van de medewerker en zaken die eventueel spelen in de privésfeer.  Aan de hand daarvan wordt een risicoprofiel opgesteld. De aanpak kan  variëren  van een indringend gesprek, een stevige interventie tot het afscheid nemen van een medewerker.’

Hoe stellen jullie zo’n risicoprofiel precies samen?

‘Onze bedrijfsarts is gepromoveerd op een proefschrift over effectief leiderschap waarin aandacht besteed wordt aan het proces van veranderen van gedrag. Zij weet er dus ontzettend veel van af en heeft een paar ruwe wetmatigheden vastgesteld: als een persoon drie keer of meer ziek is per jaar, of als een persoon langer dan dertig dagen ziek is, dan zal dit patroon zich in veel gevallen het daarop volgende jaar weer voordoen hetgeen uiteindelijk kan leiden tot langdurig verzuim. Het FDT-overleg richt zich dus op de voorspelbaarheid van gedrag en het beïnvloeden daarvan.

De landelijke trend is dat langdurig verzuim stijgt. Hoe zit dat bij Talant?

‘Het langdurig verzuim vraagt bij ons ook aandacht en daar ligt onze belangrijkste focus ook. We zijn nu bezig, als ik dat zo mag zeggen, met achterstallig onderhoud. We zetten fors in op de complexe verzuimgevallen die al tijden voortduren. Verder maken we gebruik van een TTC-analyse. Dit is een analysemodel waarin naar de tijd, taak en competentie van de medewerker gekeken wordt. Door middel van deze analyse wordt het functioneren afgezet tegen de medische klachten en wordt duidelijk waar de aard van de (verzuim) problematiek ligt. Vervolgens kan er gericht actie op uitgezet worden. Deze analyse wordt uitgevoerd in de genoemde driehoek. Zo krijgen wij haarscherp de aard van het probleem te zien, met name in het complexe verzuim.’

Wat vinden de medewerkers van deze manier van verzuim aanvliegen?

Er zijn medewerkers die moeite hebben met deze aanpak en er zijn medewerkers die er baat bij hebben dat er snel duidelijkheid geboden wordt.

Hoe merk je die tevredenheid?

‘Wij zijn absoluut niet van het doemdenken. We zijn niet van de uitspraken als “wat is het toch allemaal erg wat er gebeurt in de zorg”. Natuurlijk is het pijnlijk dat er werkgelegenheid verloren gaat en medewerkers ontslagen worden, maar we zien juist ook de kansen. We kunnen innoveren, ontwikkelen, er zijn ook nieuwe dingen mogelijk door de veranderingen. Daarin is de medewerker het allerbelangrijkste: die heeft de expertise, want die heeft continu contact met onze cliënten. Wij bieden de kaders, waarbinnen medewerkers regie hebben op hun werk en professionele ontwikkeling. Zij voeren het gesprek met de cliënt over hoe de zorg en ondersteuning het beste aansluit bij de wensen en behoeften. Zij geven aan hoe de zorg geregeld zou moeten worden. En dat is een constant proces, waarbij steeds moet worden gekeken naar wat de wens is van de cliënt.’

 

Talant

Wij maken gebruik van analytische cookies. Door de site te blijven gebruiken gaat u daarmee akkoord. Lees voor meer informatie ons cookie statement.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten