Best Practices 2015: Zorgwaard

Vernet geeft advies en inzage in data rondom verzuim en inzetbaarheid van personeel.

03/11/2016 Best practices

Schoppen tegen heilige huisjes

 

Voor het hele team van Zorgwaard was er een gebakje met een grote 9,3 erop. Dat is namelijk het rapportcijfer wat de thuis- en verpleegzorginstelling behaalde waardoor zij op de vijfde plaats in de Vernet Health Ranking 2014 eindigde. ‘En in tijden van bezuinigingen is dat een ontzettend mooi resultaat’, zegt personeelsadviseur André Ronner.

De vijfde plek in de Vernet Health Ranking 2014 (score: 9,3) was reden voor een klein feestje bij thuis- en verpleegzorginstelling Zorgwaard uit de Hoeksche Waard. Het lage verzuim is volgens personeelsadviseur André Ronner te danken aan de betrokkenheid van het personeel. ‘Het belang van de cliënt staat altijd op nummer één. Die mag er geen nadeel van ondervinden als er sprake is van verzuim’, zegt Ronner.

Het is niet alleen de betrokkenheid van het personeel, maar ook de tevredenheid van het personeel waardoor Zorgwaard zo goed scoort, denkt Ronner. ‘We hebben daar een duidelijke doelstelling voor geformuleerd. Het streven is om een medewerkerstevredenheidscore van 8 te behalen.’

Jullie werken volgens het eigen regie-model. Zorgt dit model voor een lager verzuim?

‘Onze medewerkers weten: verzuim leidt tot stagnatie. En ze weten ook dat het dan al snel een vicieuze cirkel wordt. Dat bewustwordingsproces is bij ons al vergevorderd’, zegt Ronner. ‘En het eigen regie-model geeft de leidinggevende verantwoordelijkheid. Ze moeten zelf het eigen verzuim op orde krijgen. Dit heeft invloed op de tevredenheid en inzet van het personeel. We hebben afdelingen met een verzuim van twee procent. Op die afdelingen merken ze dat er meer handen aan het bed zitten.’

Hoe krijgen jullie de verzuimmeldingen binnen?

‘Onze verzuimadministratie verloopt online via het arbeidsdeelnamesysteem van een externe organisatie Provar. Medewerkers loggen in en vragen met een formulier hun doorbetaling aan. De aanvragen worden vervolgens beoordeeld door de leidinggevende. Daarnaast is er altijd nog telefonisch contact met de medewerker die verzuimt.

Hoe reageren de medewerkers op het  arbeidsdeelnamesysteem?

‘Bij de invoering van het systeem, zo’n vier jaar geleden, was er veel weerstand vanuit de vakbonden en een aantal medewerkers. We hebben toen tegen heel wat heilige huisjes getrapt. Mensen maakten zich bijvoorbeeld zorgen om hun privacy. Je moet toch een aantal vragen beantwoorden als je het formulier invult.’

‘We hebben goed geluisterd naar de kritieken. We hebben zelfs een paar vragen uit het formulier gehaald. Nu is er weinig meer van die weerstand te merken, want het systeem werkt goed. Onze verzuimfrequentie lag vier jaar geleden nabij de twee ziekmeldingen per medewerker per jaar. Nu hebben we een verzuimfrequentie gerealiseerd van 0,84 ziekmeldingen per jaar. Dat is voor ons een vooruitgang, die we vooral hebben geboekt op het kortfrequent verzuim. We richten ons nu op het langdurige verzuim.’

Wat gebeurt er als een medewerker verzuimt?

‘We hanteren de volgende regel: ziek zijn overkomt je, maar verzuim is een keuze. Mensen worden nu eenmaal ziek. De ziekte mag alleen niet leiden tot oneigenlijk verzuim. We kijken naar de mogelijkheden die er zijn en passen het werk aan op de medewerker. Daarin is ons online systeem erg handig: de werknemer heeft al een vragenformulier ingevuld. Op basis daarvan voert de leidinggevende een gesprek om te kijken welk werk er nog kan worden verzet.’

En wat doen jullie met langdurig verzuim?

‘Ons uitgangspunt is: geen mensen in de WIA. Dat lukt natuurlijk niet helemaal, vorig jaar zijn twee van onze mensen in de WIA terecht gekomen. Toch probeer je in een vroeg stadium medewerkers te begeleiden naar passend werk binnen of zo nodig buiten de instelling, als het gaat om langdurig verzuim. Daarbij speelt P&O een signalerende rol. Zij hebben maandelijks gesprekken met de leidinggevenden.’

‘Na zes weken komt de bedrijfsarts in beeld. Die maakt dan voor ons een probleemanalyse. De personeelsadviseur en de leidinggevende gaan dan in overleg om te kijken of er een interventie nodig is. Die hebben we het liefst zo vroeg mogelijk; uiterlijk na drie maanden. Dan kijkt de personeelsadviseur en de leidinggevende, altijd in overleg met de werknemer, waar de mogelijkheden en de beperkingen liggen.’

Is er binnen Zorgwaard ook aandacht voor preventie van verzuim?

‘Dat is ons verbeterpunt voor de komende tijd, op dit moment is preventie namelijk wat onderbelicht. We hebben natuurlijk wel uitvoerige voorlichting en we kijken goed naar de arbeidsomstandigheden. We leren het personeel bijvoorbeeld de juiste tiltechnieken aan, of om prikincidenten te voorkomen.

Hoe verklaar je zelf de hoge score in de Vernet Health Ranking?

‘Dat heeft denk ik met drie belangrijke factoren te maken. Allereerst: de medewerkers zijn zeer betrokken bij onze cliënten. Ten tweede, onze organisatie reageert snel en adequaat op het verzuim van medewerkers. En tot slot, met ons systeem beschikt iedereen over dezelfde gegevens. Over de schouders van onze leidinggevenden en medewerkers kijkt nog eens een externe organisatie mee of alles goed gaat. Op die manier zorgen we dat alles daadwerkelijk goed gaat.’

 

Zorgwaard logo Kleur

Boek Hoe(zo) Eigen Regie?

Wij maken gebruik van analytische cookies. Door de site te blijven gebruiken gaat u daarmee akkoord. Lees voor meer informatie ons cookie statement.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten