Het gevoel hebben er in je eentje voor te staan, is killing! 

Vertrouwen, samen, eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid openheid, maatwerk, organisatietrots, erbij horen zijn steekwoorden van de cultuur van Maria-oord. En juist dat maakt dat Maria-oord in de top 3 van de Vernet Health Ranking is geëindigd, aldus Grazia van der Ven, manager Community Care en Albert Vlemmix, bestuurder.   

De kijk op verzuim is in de loop der jaren veranderd. Verzuimen is soms een keuze en juist dat proberen ze voor te zijn. De onderlinge verbinding in een team is hiervoor cruciaal. Als dit ontbreekt, ben je eerder geneigd om je “gewoon ziek” te melden bij je manager en het te laten voor wat het is. Juist dat gevoel van samen verantwoordelijk te zijn voor de clienten, zorgt ervoor dat de drempel om te verzuimen hoger is en dat mensen vaak al hebben nagedacht over een oplossing op het moment dat iemand zich daadwerkelijk toch ziek moet melden. Hierdoor voorkom je ook weer dat een team een viceuze cirkel ingaat waardoor ziekmelding een andere ziekmelding tot gevolg hebben. 

Ook tijdens de verzuimperiode blijft een medewerker betrokken bij het werk en de collega’s. Er wordt altijd gekeken wat iemand nog wel kan. Dat houdt de stevige binding in stand en zorgt voor een snellere terugkeer. 

Hoe zou je het thuis oplossen? 

Sinds enige tijd doet Maria-oord mee aan een pilot voor Community Care. In deze pilot staan de behoefte van de client meer centraal en kan er soms van protocollen en hokjes denken worden afgeweken. Domein overstijgend werken, waarbij binnen bepaalde kaders beslissingen worden genomen die met de huidige wet en regelgeving eigenlijk door een ander genomen zouden moeten worden. Deze manier van werken werpt zijn vruchten af, voor cliënten en voor medewerkers. 

Een mooi voorbeeld is van een bewoner die van extramuraal naar intramuraal ging. Het team heeft aangegeven dat een warme overdracht voor deze persoon wenselijk was. Dit resulteerde in het tijdelijk blijven verzorgen van de bewoner binnen de intramurale setting. Het team was na een aantal jaar een vertrouwd gezicht voor de bewoner dat op deze manier behouden bleef en de overgang makkelijker maakte. En tegelijkertijd zorgde dit voor voldoening bij de medewerkers. Een klein voorbeeld met een groots effect.   

De gedachte “hoe zou je het thuis oplossen” die ze voor de cliënten hanteren, zie je ook terug in de manier waarop ze met verzuim omgaan. 

Is er op een dag een tekort in de keuken, wordt er nagedacht over hoe de druk op dat team verminderd kan worden. Niet iedereen is kok, maar andere werkzaamheden kunnen wel degelijk overgenomen worden door  niet-keuken personeel. Ditzelfde geldt ook voor de andere teams. De dagbesteding weet bijvoorbeeld ook de activiteitenbegeleiders van het verpleeghuis te vinden en andersom.  

Daarnaast zetten ze deze gedachte ook in om de verzuimende medewerker te helpen. Door in gesprek te gaan en mee te denken over wat ze kunnen doen voor de medewerker, kun je de medewerker ook echt helpen bij het herstel en de terugkeer naar zijn normale werk. Niet alles kunnen ze oplossen, maar soms zijn er verrassende eenvoudige oplossingen mogelijk, ook buiten het bestaande beleid, waar ze wel aan bij kunnen dragen. 

Community Care  zorgt bovendien ook voor een grotere betrokkenheid, verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid bij de ondersteuning voor bewoners. Medewerkers worden aangemoedigd om buiten bestaande kaders te denken om de beste ondersteuning te bieden. En dat draagt weer bij aan tevredener bewoners en ook aan meer werkplezier, een hoge mate van verantwoordlelijkheidsgevoel en dus ook aan een lager verzuim. 

Het gevoel hebben er in je eentje voor te staan is killing 

Openheid is van het grootste belang. Als je niet weet wat er speelt bij medewerkers, dan kun je hen ook niet goed helpen. Dit geldt niet alleen voor de relatie medewerker – manager, maar ook in de teams. Zaken van twee kanten bekijken, snappen wat iets voor een individu betekent en daar ook aan toe voegen wat iets voor de organisatie betekent. Door zaken bespreekbaar te maken en vanuit verschillende perspectieven te bespreken, zorg je voor onderling begrip en het gezamenlijke verantwoordelijkheidsgevoel. Je bent niet alleen, maar onderdeel van een groter geheel. 

Naast de hele menselijke aanpak, wordt er ook zakelijk naar verzuim gekeken en worden op regelmatige basis de cijfers besproken. De aandacht voor verzuim mag niet verslappen. Verzuim laag houden is namelijk makkelijker dan een hoog verzuim terug te dringen. Iedere euro kun je immers maar een keer uitgeven. Bij out of de box oplossingen helpt dit denken ook. Soms wordt er daarbij geld uitgetrokken voor een oplossing die niet standaard is, maar er wel voor zorgt dat de medewerker veel sneller weer aan het werk is. En per saldo levert dat meer op, voor cliënten, medewerkers en de organisatie. 

Meer weten over Maria-oord? Bezoek de website.