Blog I – Werkgevers inspireren Werkgevers: ‘de inleiding’

– Winnaars van de Vernet Health Ranking aan het woord –

Vernet gaat elk jaar met de best presterende organisaties uit de Vernet Health Ranking in gesprek om het verhaal achter de cijfers op te halen. De vraag is: hoe zijn deze organisaties ondanks corona in staat geweest om het verzuim onder controle te houden? Wat is het geheim en hoe kunnen anderen hiervan leren. Wellicht een teleurstellend antwoord, maar één kant-en-klare universele oplossing om de inzetbaarheid van de medewerkers te vergroten en het verzuim te verminderen is er niet. Elke organisatie is anders.

In de komende blogreeks doen de winnaars van 2020 een boekje open over hun verzuimbeleid, geven ze voorbeelden en delen ze concrete tips. We raken onderwerpen als:

  • Het belang van persoonlijke aandacht: wat speelt er bij jouw medewerkers?
  • De rol van de leidinggevende, de casemanager en de adviseur inzetbaarheid
  • Het gedragsmodel & eigen regie model: regie over jezelf
  • De impact van het trainen van het personeel en de leidinggevende
  • De providerboog: alles om medewerkers optimaal te ondersteunen

We starten met een inleidend blog waarin we wat quotes delen over de situatie op de werkvloer gedurende het afgelopen jaar. Maar, we beginnen met een kleine disclaimer, want op het bericht ‘je behoort tot de beste werkgevers op het gebied van verzuim & inzetbaarheid’, reageerden alle werkgevers stuk voor stuk enthousiast, maar tegelijkertijd bescheiden.

Bescheidenheid
Zo zei Inge Hettinga, Hoofd HR Advies bij Noordwest Ziekenhuisgroep: “We zijn natuurlijk enorm trots en blij met deze erkenning, maar tegelijkertijd is het ook een contrast met de daadwerkelijke situatie waar we nu middenin zitten. Het verzuim stijgt ook bij ons, mensen voelen zich langdurig overbelast en COVID laat flinke sporen na. We willen er daarom gepast bescheiden mee omgaan. Onze verzuimaanpak en focus op duurzame inzetbaarheid is nog volop in ontwikkeling én tegelijkertijd doen we al heel veel goed met z’n allen.”

Herma Fridrichs (bestuurder) en Corien Brand (HR-manager) bij de Blanckenborg sloten zich daar bij aan: “Bij ons heeft COVID-19 in het nieuwe jaar ook ongenadig hard toegeslagen. Ons verzuimcijfer begin 2021 ziet er dus drastisch anders uit, wel COVID-19 gerelateerd, dat dan weer wel. Zo zie je maar, bij verzuim is er altijd sprake van een stuk geluk of ongeluk zo je wilt. Op een deel kun je geen beleid voeren, dat overkomt je.”

Een bijzonder jaar
In veel van de gesprekken ging het ook over hoe pittig 2020 was en 2021 is. Over de hoge druk, het verantwoordelijkheidsgevoel en soms ook gewoon de angst waar de zorg mee te kampen heeft. Inge verwoordde dat mooi: “2020 was een bijzonder jaar: boeiend en enerverend, maar echt ook anders op gebied van verzuimbegeleiding en duurzame inzetbaarheid. Het is prachtig dat we een mooie score hebben gehaald, maar de realiteit is dat veel mensen op hun tandvlees lopen, al maanden. We hopen dat deze harde werkers niet gaan uitvallen, daar doen we met z’n allen alles aan. Het is voor de acute afdelingen een pittige tijd. Zij worden geconfronteerd met veel besmettingen, overplaatsingen en begeleiding van families. Maar ook de niet-Covid afdelingen hebben het zwaar. Teams werken al maanden verspreid over andere afdelingen en door het inhalen van de uitgestelde zorg zijn de mensen die wél in het ziekenhuis liggen gemiddeld zieker. Er is hoge zorgzwaarte.”

Omgaan met angst
In gesprek met Fenna Eefting (bestuurder) en Jans van Gelder (HR-manager) van Stichting de Vogellanden kwam specifiek het thema angst en creativiteit in tijden van corona aan bod: “We hebben veel aandacht voor angstreductie. Als de HKZ komt auditten en iedereen schiet in de stress dan doen we iets fundamenteel niet goed! Toen corona kwam hebben we vooral veel aandacht gehad voor de angst die werd aangewakkerd door de pers. Juist in dit soort tijden is het in verbinding staan met elkaar heel belangrijk. We hebben medewerkers gestimuleerd om bijvoorbeeld met maatschappelijk werkers of psychologen te praten en daar aan te geven wat ze nodig hebben, vooral om ontspannen te blijven. We hebben juist veel aandacht gehad voor de juiste balans en niet louter de middelen ingezet om alleen maar besmetting te voorkomen. Af en toe een besmetting is acceptabel, omdat ook het welzijn en de gezondheid van onze patiënten van onze zorg afhangt. Dat kun je niet zomaar stoppen.”

Creativiteit en fouten maken
“Eén van onze verpleegkundigen kwam op het idee ons dak om te toveren tot een terras, zodat patiënten toch konden genieten van de zonnestralen en zelfs familie op anderhalve meter konden zien. Het lijkt iets kleins, maar het had veel impact op de gezondheid van patiënten én medewerkers. Plezier maakt weerbaar en daar gaat het om. Het is dus heel belangrijk om creativiteit te stimuleren. We mogen experimenteren en ja we mogen ook fouten maken. Het gaat niet louter om risico’s vermijden, het gaat erom dat we leren om te gaan met omstandigheden en binnen het gegeven het meest wijze doen. En hierbij is het belangrijk dat er altijd kritisch gekeken wordt naar de maatregel én het effect van die maatregel”, aldus Fenna en Jans.

Coronateams
Voor elke instelling gold tijdens de COVID-19 crisis alle hens aan dek. Zo vertelde Tonny van de Waal, adviseur Vitaliteit van ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen: “Tijdens de coronacrisis hebben we vrij snel opgeschaald. Binnen een week richtten we een ondersteuningsteam op. Het was belangrijk om stil te staan bij vragen als wat heeft jouw team nodig en wat heb jij als medewerker nodig om te kunnen blijven functioneren. Er waren bijvoorbeeld psychologen beschikbaar, maar ook fysiotherapeuten. Het is belangrijk om een breed spectrum aan oplossingen te bieden. Zeker in de crisissituatie is het belangrijk om persoonlijke aandacht te geven.” Ook bij Noordwest Ziekenhuisgroep werd opgeschaald: “Tijdens de COVID-19 crisis werkten we met een regieteam. Een multidisciplinair team, dat met elkaar al onze mensen in de gaten hield. In welk cluster is de druk het hoogst, waar is extra ondersteuning nodig. Heel proactief. Zo heeft bijvoorbeeld defensie ons geholpen bij het debriefen van heftige werkshifts en was een topsportpsycholoog beschikbaar. Juist voor deze groep is het superbelangrijk om te weten dat rusten ook onderdeel is van een topprestatie, je moet leren uitchecken en ontspannen. Echt even afschalen, om vervolgens de draad weer op te pakken. Je kunt niet altijd 100% aan staan. Het vraagt veel van onze mensen.”

Dit is slechts een kleine greep uit de mooie gesprekken met de winnaars van de VHR 2020. Houd onze website in de gaten voor de allernieuwste blog! Vragen? Stuur een mailtje naar marjolijn@vernet.nl!