In gesprek met Sint Jozefoord

Sint Jozefoord

Sint Jozefoord is een van de Vernet Health Ranking winnaars in de VVT. Vernet ging op bezoek in Nuland waar de organisatie haar locatie heeft in een mooie bosrijke omgeving. Ilona Grandia (Adviseur Duurzame Inzetbaarheid, inmiddels niet meer werkzaam bij Sint Jozefoord) en Heleen Ooteman-Moerings (HR-businesspartner) vertelden ons meer over de aanpak van inzetbaarheid en verzuim bij Sint Jozefoord. De sleutel tot succes volgens hen zijn de medewerkers en de cultuur binnen de organisatie: “Ik denk dat de winst vooral in onze medewerkers zit. Wat zij voor elkaar en voor de bewoners en cliënten over hebben is bijzonder.” Lees het inspirerende verhaal hieronder.

De organisatie

Sint Jozefoord is een VVT-organisatie in Nuland en omgeving die zorg en ondersteuning biedt aan ouderen. Dit doen ze zowel aan huis, als op hun locatie in Nuland, waar mensen wonen in een bosrijke omgeving. Met verschillende vormen van zorg, zoals verpleeghuiszorg, kleinschalig wonen, thuiszorg en dagbesteding, ondersteunen ze met name ouderen. In de zomer van 2021 heeft de organisatie een nieuwe visie en kernwaarden ontwikkeld. De kernwaarden zijn openheid, persoonlijke aandacht, zingeving en vakmanschap. Vooral de zingeving is volgens de organisatie een belangrijk facet van goed werkgeverschap. “Samen vooruit” is hierbij het motto.

Korte lijnen

De kernwaarden openheid en persoonlijke aandacht vertalen zich onder andere naar de korte lijnen in de organisatie, zo ook tussen de leidinggevenden en de medewerkers. Er is veel contact, dat zich volgens Sint Jozefoord vertaalt naar minder uitval; eventuele knelpunten worden tijdig gesignaleerd en opgepakt. “Het staat of valt met de betrokkenheid van de leidinggevende.” Deze korte lijnen zocht de organisatie ook in de samenwerking met de bedrijfsarts waarmee ze samenwerkt, bewust is gekozen om niet te werken met een (grote) arbodienst. “We proberen steeds meer naar de voorkant te komen. Weg van het verzuim en meer kijken naar inzetbaarheid. Hiermee houden we lijnen kort en kunnen we snel schakelen over wat er nodig is om een medewerker te ondersteunen. Vóórdat er sprake is van verzuim, maar ook in het verzuimtraject.” Deze aanpak past de organisatie goed en wordt zelfs gezien als een belangrijk onderdeel van hun succes.

Drempel naar re-integratie moet laag blijven

In iedere situatie wordt er gekeken naar hetgeen passend is voor het individu. Soms is het belangrijk dat een medewerker er echt helemaal uit is en op het juiste moment weer aanhaakt, en soms heeft een medewerker juist behoefte aan meer contact met de organisatie. “We laten niemand uit beeld raken. Ook als je thuis bent, moet je voelen en ervaren dat je er nog steeds bij hoort. Leidinggevende en medewerker zijn samen verantwoordelijk voor het onderhouden van het contact. Hierbij kan gekeken worden naar de vervolgstappen in het verzuimtraject, maar het kan ook gaan om een kop koffie met collega’s.” De organisatie wil ook in het verzuimtraject werken met korte lijnen. “Het is veel schakelen tussen de leidinggevende en verzuimende medewerker. Zo kunnen we samen bepalen wat er nodig is om de medewerker zo goed mogelijk te helpen en ondersteunen in diens herstel.” Een vaste providerboog heeft de organisatie niet. Er wordt vooral gekeken naar waar er op individueel niveau behoefte aan is. “We hebben wel een aantal vaste onderdelen, maar soms heeft iemand behoefte aan bijvoorbeeld een cursus mindfulness of juist een nieuwe opleiding. We kijken wat er werkt per persoon. Wij hebben ook de ruimte gecreëerd om per persoon te kunnen kijken naar wat er nodig is.”

Wanneer een medewerker re-integreert, maar blijvende klachten houdt, wordt er gekeken naar wat dat voor de werkplek betekend. “Dan bekijken we de mogelijkheden, bijvoorbeeld hoe we het werk kunnen verlichten.  Wat ook gebeurt, is dat mensen er zelf voor kiezen om een andere functie uit te oefenen.” Er wordt door de organisatie ook preventief informatie gedeeld over de fysieke belasting van het vak. Door het delen van deze informatie, wordt geprobeerd uitval te voorkomen.

Vitaliteit

Ook aan vitaliteit besteedt Sint Jozefoord aandacht. Zo zijn er sessies over gezonde voeding en wekelijkse yogalessen. “Kijk goed naar waar de behoefte ligt, zodat je gericht iets kan faciliteren waar medewerkers hun ontspanning in vinden.” De organisatie ziet de term vitaliteit als een breed begrip. Niet alleen gezonde voeding en een gezonde leefstijl komen hierbij aan bod, maar ook mentaal fit blijven. “Fit zijn betekent voor iedereen wat anders. De een wordt blij van ’s avonds breien op de bank, de ander van een rondje hardlopen. Dat je je daar bewust van bent en weet hoe je voor jezelf zorgt is iets waar we veel aandacht voor vragen.”

Om te bepalen wat ze aanbiedt, kijkt de organisatie niet alleen naar de behoeften van de medewerkers, maar ook naar de ontwikkelingen in de maatschappij. “Vorig jaar zag je dat best wat mensen financieel in de knel raakten. Wij besloten daarom een budgetcoach in te zetten. Ook boden we gevulde boodschappentassen aan.” Hierbij blijkt opnieuw dat de betrokkenheid van de medewerkers, en tussen de medewerkers onderling, groot is. “Wat je zag, is dat onze medewerkers zelf met het initiatief kwamen om een weggeefhoek op te starten. Op het moment dat iemand iets niet nodig heeft, kan die dat daar neerzetten en kan iemand anders het vervolgens weer meenemen. Dan zie je dat ook meteen in deze organisatie; het rek stond binnen no-time vol.”

Hechte sfeer als in familiebedrijf

De sfeer binnen Sint Jozefoord is warm. “Mensen zijn geïnteresseerd in elkaar en kennen elkaar, ze vragen oprecht hoe het met iemand gaat. Je kan hier de gang niet door lopen zonder goedendag te zeggen.” Wanneer iemand verminderd inzetbaar is, worden de gevolgen daarvan meestal binnen het team besproken en opgelost. “Ik denk dat de winst vooral in onze medewerkers zit. Wat zij voor elkaar en voor de bewoners en cliënten over hebben, is bijzonder.” Deze sfeer komt voort uit de geschiedenis van de organisatie en daarmee ook de cultuur die binnen de organisatie heerst. Sint Jozefoord is ontstaan als kloostergemeenschap voor zusters die zorg nodig hadden. In de loop van de jaren zijn er niet-religieuzen bij Sint Jozefoord komen wonen en zijn thuiszorg, dagbesteding en maaltijd-aan-huis toegevoegd aan het dienstenpakket.. Toch merk je dat het gevoel van samen zijn, samen wonen en je leven bewust leven bij Sint Jozefoord prominent aanwezig zijn. “Om voor elkaar en de gemeenschap te zorgen zit hier in de kern. Dat proberen we ook naar elkaar te blijven uitdragen. De zingeving was voorheen afkomstig uit het geloof. Dat is nu minder geworden, maar des te belangrijker is het om de zingeving met elkaar te blijven laden.” Niet alleen de geschiedenis van de organisatie is bepalend geweest voor de huidige cultuur en de mate van betrokkenheid. Vooral de mensen die bij Sint Jozefoord wonen en werken hebben hier de basis voor gelegd. “Het is in die zin ook echt de cultuur van een familiebedrijf. Er wonen en werken hier letterlijk meerdere generaties van dezelfde familie. Oma woont hier, moeder werkt hier, kleindochter is in opleiding. Hierdoor voel je de kenmerkende betrokkenheid die je kent van familiebedrijven.”

Voor meer info over de organisatie, bekijk de website

Bekijk ook onze andere artikelen van winnaars van de Vernet Health Ranking