Terugblik webinar ‘Werkgeluk in de zorg’

Werkgeluk in de zorg

Dinsdag 26 september gaf Anne Brouwer, Gezondheidswetenschapper met een verpleegkundige achtergrond, docent en auteur, een webinar over werkgeluk. De zorgsector heeft al geruime tijd te maken met diverse uitdagingen die de balans op de werkvloer kunnen verstoren. Denk aan onderbezetting, hoog verzuim en een krappe arbeidsmarkt. Hoe houd je je medewerkers gemotiveerd, gelukkig en betrokken? Ben jij als leidinggevende of HR-manager de verantwoordelijke voor het werkgeluk van de medewerkers, of ligt het eigenaarschap volledig bij de medewerker? Steeds vaker zetten zorgorganisaties werkgeluk op de agenda om er méér aandacht aan te schenken, want de wens om op korte termijn vooral véél werknemers in dienst te hebben die gelukkig werken, is groot. Gezonde, productieve, creatieve en energieke collega’s zijn immers broodnodig in de zorg. Anne streeft er dan ook naar om mensen enthousiast te maken én te houden om in de zorg te werken. Tijdens dit webinar gaf zij enkele handvatten waar jij mee aan de slag kan.

Wat is werkgeluk?

Dat werkgeluk veel positiviteit oplevert, zal geen verassing zijn. Medewerkers die ook echt lekker in hun vel zitten, kunnen zowel in het werk als privé beter met uitdagingen omgaan. Er zijn veel definities van werkgeluk te vinden. Volgens Anne is werkgeluk het ‘fluitend naar je werk, en weer fluitend huiswaarts’ kunnen gaan. Ook al heb je een uitdagende dag voor de boeg of achter de rug, je gaat met een tevreden en voldaan gevoel naar het werk en weer naar huis.

Tijdens het webinar werd ook de deelnemers gevraagd wat werkgeluk voor hen betekend. De meest gehoorde antwoorden zijn: samenwerking, afwisseling, ontwikkeling, zinvol werk en plezier.

Ga ook eens bij jezelf na wat werkgeluk voor jou is, en maak dat bespreekbaar binnen jouw team.

Werktevredenheid versus werkgeluk

Het moet duidelijk zijn dat werktevredenheid en werkgeluk twee verschillende concepten zijn. Over het algemeen zijn we in Nederland allemaal heel werktevreden. De basisvoorwaarden zijn goed; we kunnen veilig werken, hebben recht op vakantiedagen en ontvangen een goed salaris. Als de basisvoorwaarden in je baan goed zijn, ben je tevreden. Werkgeluk zit echter dieper. Als je gelukkig in je werk bent, ben je veel minder bezig met deze basisvoorwaarden. Je hebt meer plezier, voelt waardering, zingeving. Dat kan voor iedereen anders zijn.

Invloed

Wie heeft er invloed op het werkgeluk van een medewerker? De invloed ligt niet alleen bij de organisatie. Juist de medewerker heeft erg veel invloed op zijn of haar eigen werkgeluk. Wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn in je werk, kan anders zijn dan wat jouw collega nodig heeft. Het is daarom belangrijk om je als zorgpersoneel altijd uit te spreken over wat JIJ nodig

hebt. Hierbij is het zaak dat de organisatie openstaat voor gesprekken en feedback. De organisatie is erbij nodig om dat wat de medewerker aangeeft ook daadwerkelijk te bewerkstelligen. Maar, hoe krijg je een medewerker zo ver om eerlijk te antwoorden op de vraag wat voor hem of haar nodig is? Hoe krijg je te horen wat voor een medewerker belangrijk is?

Praktijk

Het gebruik van ‘het gelukskompas’ werd onder andere behandeld. Dit kompas wijst in diverse richtingen. De richtingen zijn: vitaliteit, voldoening, verbinding, autonomie en plezier.

Gebruik dit kompas in gesprekken met je medewerkers. Het helpt ze een beter beeld te krijgen van hun eigen geluksrichtingen, het laat jou zien wat de medewerker nodig heeft, en er kunnen concrete tips meegegeven worden waarmee de medewerker zelf al aan de slag kan.

Oefening – gebruik ‘Positieve Gezondeheid’ als tool

Anne gaf de deelnemers een waardevolle oefening mee. Deze oefening heeft alles te maken met hoe, en met welke houding, je een actie aanvliegt. Probeer het verschil in werking tussen het gebruiken van ‘probleemtaal’ en ‘oplossingstaal’ te zien. In plaats van ‘waarom loopt dit niet?’ naar ‘wat zou een volgende stap kunnen zijn?’. Ga hier eens mee aan de slag!